Sara Ivarsson håller i Yogapass i Pildammsparken i sommar. Ingången till yogan hittade hon under sin tid som löpare, när hon upptäckte den positiva effekten yogan hade för både träningsresultaten och livet i stort. Nu vill Sara förmedla sina kunskaper till Träna i Parkens deltagare – för att hitta en lugnare och mer harmonisk vardag. 

Sara ivarsson Yoga2

I  sina pass i Träna i Parken strävar Sara efter att uppmuntra deltagarna till att lära känna sina egna kroppar. Som deltagare ska våga du göra rörelserna långsamt, för att lyssna och känna in in vad som faktiskt sker varje rörelse och mönster.

 

– Du blir mer lyhörd för vad just du behöver för att må bra och kunna prestera – oavsett om det är på träning, på jobb eller i en hektisk vardag, Förklarar Sara.

Personligen vill Sara att yoga ska användas både som träningsredskap och som verktyg för att reducera stress.

–  Generellt sett är jag väldigt fascinerad av nervsystemen, hur stress påverkar och hur yogan fungerar stressreducerande. Det ligger till grund för hur jag undervisar, både för avancerade klasser och för nybörjare.

Passen i parken är avskalade och passar alla. Inga förkunskaper krävs. Fokus ligger mer på balans och komplement till träning eller en stressfylld vardag än på att bocka av ytterligare ett träningspass.

– Maxträna kan man göra på Träna i Parkens andra pass. Till mig kommer man för att varva ner, sträcka ut och hitta avslappning. Även om jag väver in några jobbigare och mer fysiskt utmanande positioner emellanåt är det ändå återhämtning och återställning som är syftet.

Sara Ivarsson Yoga

Sara ser självklara fördelar med att vara en av träna i parken och menar att det är kul att se vilken rörelse man skapa med engagerade ledare och taggade deltagare.

– Jag gillar främst tillgängligheten och variationen. Jag själv älskar att träna utomhus och tycker att initiativet att erbjuda uppstyrda pass i Malmös fantastiska parker och grönområden är SÅ bra.

– En del gillar att träna själv, men andra gör det inte eller vet inte vad de ska göra. Då är Träna i Parken grymt, för det finns så mycket olika pass att välja på på så många olika ställen – man kan alltid hitta något som passar en själv. Är man osäker på vad man gillar så kan man ju bara arbeta sig igenom utbudet, avslutar hon.
Vill du vara med på Saras yogapass? Besök Träna i Parkens Facebooksida!

Saras hemsida hittar du här!

 

 

5 tips till nyfikna deltagare

 

Enklast av allt – ta på dig bekväma kläder
Enkelt – det kan vara bra att ha med något att vara på , och det måste inte vara en yogamatta utan funkar bra med en filt eller handduk. Fast en del tycker om att yoga i gräset och självklart får man det. Tänk bara på att vi inte bara står utan ligger både på mage och rygg då och då.

Knepigt – Andas! Strunt i att det finns olika sätt att andas på inom yogan – det allra viktigaste är ATT andas, vilket kan vara nog så svårt att få till när man försöker få rätt på kroppen i en del positioner! Fokusera på att föröka andas jämnt och lugnt utan att hålla andan eller flämta, det räcker.

Utmanande – släpp föreställningen om att yoga ska se ut på ett visst sätt. Din yoga kan, och bör, se annorlunda ut än personen bredvid, för gissa vad? Du är du och hen är hen – ni har olika kroppar med olika förutsättningar, olika bakgrunder som format er och ni tar med olika bagage in på yogamattan.

Svart bälte i Yoga – Öppet sinne och acceptans. Döm inte dig själv, eller andra för den delen. Ibland är vi trötta och orkar mindre, ibland känner vi oss starka och klarar mer. Du är inte bättre för att du kan göra en yogaposition, på samma sätt som du inte är sämre för att du inte kan det just idag.

Det allra viktigaste i yogan är att acceptera nuläget och på ett klokt sätt jobba dit du vill – inte döma och nedvärdera dig själv för att du inte redan är där, eller överprestera för att klara något du inte är redo för än, något som är en stor utmaning för de flesta.